söndag 1 januari 2023

Nyår!

Nyår är inte en högtid som jag ser fram emot. Jag har nog aldrig tyckt om att fira nyår och nu, med en hund som är påverkad, är det årets absolut värsta dygn. Jag hör och ser mycket om att man ska träna och förbereda i god tid. Med Soya är det svårt. Hon reagerar, ibland, på bildörrar som slår igen, persiennen som dras upp eller ner, åska eller bilar som gasar för mycket. Däremot klarar hon, oftast av, skotten från skjutbanan eller kastrullock som ramlar i golvet. Vi jobbar på att hitta strategier för att klara jobbiga situationer och ljud. När det åskar måste jag sitta still så hon kan få vara nära. Då ligger hon still även om hon blir flåsig. Likadant är det när det smäller från fyrverkerier! Problemet är ju att det inte är någon kort stund utan håller på i många timmar. 

Vi har i alla fall haft turen att ha hört minimalt med smällar innan nyår. Vi passar på att gå långa promenader tidigt på morgonen och är knappt utanför dörren när det blivit mörkt.

Igår tog vi milspåret i Sörsjön, ett fyrverkerifritt-område, mitt på dagen innan vi åkte hem och  tränade lite nosework. Goda tuggben serverades också!

Nyår 2021 kändes det som det smälldes i ett streck mellan klockan 17 och 02. Igår var det bättre. Det började vid 18-tiden men sedan blev det lugnt så Soya kunde sova ett par timmar. Vid 21-tiden blev det oroligt och hon ville vara nära mig, samtidigt som hon ville vara i badrummet. Det var bara att packa sig in där. 

Persienner neddragna och teven på hög volym. Sälta gottade sig i sängen medan Soya och jag försökte vila i badrummet. Vid 23.30-tiden fick hon en dos av Sileo. Båda hundarna klarade nyåret bra. 

Idag har vi njutit av lugnet och gott en lång promenad.

Välkommen 2023! Ett år med nya, härliga möjligheter!

Inga kommentarer: