tisdag 31 januari 2023

LD Startklass

I söndags drog vi iväg till Kungsör för att tävla lydnad. Det var Sälta och jag som skulle tävla i startklassen. Kanske skulle vi den här gången lyckas få till en bra känsla och kunna genomföra alla moment. Träningen har väl inte varit den allra bästa pga väder, mörker och trötthet men vi har kört korta pass några gånger i veckan, ibland ute och ibland inne. I fredags hade vi hyrt inomhushallen en timme och fick till en bra träning.


Eftersom jag vet att Sälta tycker att det är obehagligt när det ligger saker längst väggarna så var min plan att vara nära det otäcka under uppvärmningen. Tyvärr hade de lagt alla sandsäckar längst väggen inne på tävlingsplanen så där sprack min planering. 


Tävlingen var förlottad och vi fick startnummer 2. Kanske lite för tidigt för oss men hellre det än i slutet av de 31 startande. 

Känslan var bra när vi gick in men under följsamheten kände jag att jag tappade henne när vi gick mot väggen. Hon pendlar i positionen men gör ändå det hon ska. Det blir 7,5 i betyg.

Inkallningen fungerar bra och hon kommer men en jäkla fart men sätter sig lite bakom. Betyg 9,5.

Sitt under marsch är ju ett förändrat moment som inte ska orsaka några svårigheter. Den här gången såg jag dock att det låg en godisbit ca 2 dm framför henne när hon satt. Sälta klarade det galant men jag påpekade det för tävlingsledaren när momentet var slut. Han hittade godisbiten och plockade bort den. Betyget blev 8,5 pga att hon sätter sig lite bakom. 

Apporteringen är även den förändrade vad det gäller avstånden. Apporten ska läggas efter 3 meter vilket kändes som direkt när jag startat men sedan är det 10 meter tills jag ska stanna och det kändes väldigt långt. Sälta travar ut till apporten, tar upp den från fel håll (vilket är första gången) och galopperar sedan hela sträckan till mig. Jippi! Sätter sig även här lite lång bak och betyget blir 8.

Så var det dags för det svåraste momentet: fjärrdirigering. Hon gör ett bra läggande! Jippi igen! Gör även ett bra uppsitt, vilket har varit lite problematiskt den senaste tiden eftersom hon har ställt sig upp, men hoppar sedan åt sidan som om jag skulle ha trampat henne. Betyget blev 7,5 men jag är supernöjd med att vi fick betyg.

Hopp och helhetsintryck blev 9:or och slutsumman blev 168 poäng. Ett första pris och eftersom det är det tredje fick vi titeln LD startklass.


En hel del saker behöver vi träna på! Bland annat så är det sättandet. Sälta har redan från valp periodvis gjort "bakåtsitt". Vi har tragglat lite med en annan teknik på sättande men eftersom hon satte sig lite bakom på alla sitt misstänker jag att hon har börjat göra "bakåtsitt" igen. Nu ska det bli fokus på rätt sättande och vi har tränat både igår och idag. Vi behöver också träna nära väggar och andra "obehagliga"saker.  Jag är i alla fall väldigt nöjd med attityd och känsla. Vi är anmälda till en tävling till i startklass men sedan ska det bli hårdträning inför klass 1.


På vägen hem stannade vi i Julita för att titta till stugan. Lite musbajs inne på bänken, vilket jag inte haft tidigare. Då har de bara varit i kökslådorna. 

Nu längtar vi till våren när vi kan öppna upp stugan igen!

Inga kommentarer: