söndag 23 maj 2021

Funderingar!

Ibland så kan en positiv egenskap ställa till problem. Så är det just nu med Sälta. Till skillnad från Soya så är Sälta otrolig social. Hon bara älskar alla människor. Det spelar ingen roll om det är kända eller okända människor. Hon skulle springa fram till vem som helst om hon fick möjlighet.

Efter att ha jobbat så mycket med Soya som tycker att andra människor (om vi inte känner dem jätteväl) är väldigt obehagliga är det skönt att ha fått en hund som inte tycker att det är jobbigt med människor. Men att vara för människokär ställer till problem. Så länge det lilla damen är kopplad eller jobbar nära mig går det bra. Då är det hon och jag. Men på en inkallning eller apportering blir det gärna en avstickare för att pussa lite på en "tävlingsledare" eller instruktör. Eller inte så lite pussande. Hon har svårt att släppa personen och  jag får nästan gå och hämta henne. Likadant när vi tränar "fart" så att någon håller i henne. Det är väl inget kul att komma till mig när det finns en annan människa i närheten att klättra och pussa på.

Jag vill inte plocka bort den positiva inställningen som Sälta har till folk, bara minska lite på hennes kärlek till andra människor. En träning som vi måste lägga mycket tid på nu.


Sälta


Soya








Inga kommentarer: