måndag 22 juni 2020

Kurs!

I och med corona och alla inställda aktiviteter under våren har jag tappat mycket inspiration. Tävlingarna är sporren och nu har (och är) det mesta inställt. Jag vet inte hur mycket mer jag kommer att tävla med Soya. Jag har inga speciella mål. Lydnaden blev svår och jobbig. I rally har vi fått vår titel. Men det är ju lite kul att tävla lite grann. Sälta är ju precis ny och det är svårt att veta hur vi ska lägga upp träningen. Det går an när man är själv. Då är vi riktigt duktiga men så fort det kommer störningar blir det så mycket svårare. Och störningar har man inte haft så många under våren. För att få upp motivationen igen har vi anmält oss på kurser och temakvällar.

Soya och jag har varit på två temakvällar i rallylydnad hos Maria. En med kluriga kombinationer och en med motivation och glädje. Kluriga kombinationer handlade mycket om tempoväxlingar och att komma ihåg tempot. Riktigt roligt och Soya var motiverad. Den andra kursen var betydligt svårare. Här handlade det mer om att kliva ur sin bekvämlighetszon och hitta andra sätt och andra ställen att belöna och motivera upp sin hund. Varken Soya eller jag kände oss speciellt bekväma men det var otroligt nyttigt. Även om det är svårt för Soya med andra belöningar är det något som jag tar med mig till träningen med Sälta.

Sälta och jag har gått två gånger (av 6) på vår valpkurs hos Klara på Hundfeeling. En kurs som går inomhus i hallen i Norrköping. En svårighet som Sälta klarade riktigt bra. Hon har ju aldrig varit i en hall förut. Första tillfället var det kontaktövningar, en knuten godisnäve på knä eller golv och belöning när hunden sökte ögonkontakt samt att hålla godis i händerna och sträcka dem rakt ut och belöna när hunden sökte ögonkontakt. Det var även passivitetsövningar, ryggsäck och filt. Ikväll, andra tillfället, fick vi träna på skiften; sitt och ligg men även stå samt kamplek (två övningar som hon kallade Generalen och Klara, färdiga, gå). Passivitet är inte Sältas starka sida så det behöver vi träna mycket på. Det skulle vara roligare att busa med kompisarna. Kontaktövningarna har hon inte riktigt förstått ännu men det blir bättre och bättre. Sitt och ligg har vi inte tränat speciellt mycket och definitivt inte i frontpositionen. Hon är van att trampa in och ställa sig i fotpositionen. Där har vi något att jobba med. Leken fixade hon galant. Generalen var en kontaktövning där man först lekte och sedan ställde sig rakt och gömde undan leksaken. När hunden tog ögonkontakt var det lek igen. Klara, färdiga, gå handlade om motivation och konkurrens om leksaken. Var det förare eller hund som hann först!?

Nästa vecka ska Sälta och jag börja kurs hos Maria; Samarbete och kontakt. Det låter väldigt spännande och lärorikt!





Ja även om det inte finns några tävlingar (jo, vi har anmält oss till en i Ödeshög) så blir det mycket hundaktiviteter i sommar.


Inga kommentarer: