fredag 6 december 2019

Banträning mästarklass!

Allt som oftast passar det inte när det är kul aktiviteter eller kurser. Men idag gick det. Var fjärde fredag slutar jag tidigt och just ikväll hade Maria banträning för mästarklass i LarsA-hallen. Banträning är alltid nyttigt! Hur mycket man än tränar går det inte att klura ut alla kombinationer. Dessutom är min minimala rallyträning just nu utan skyltar!

Vi var 6 ekipage som turades om att gå de tre olika banorna som Maria byggt upp. Som vanligt fick vi både muntlig och skriftlig feedback.

Första banan var egentligen inga konstigheter (förutom konskicket som alltid kan krångla) men Soya var lite överladdad och höll på att flippa ut vid några tillfällen. Jag tyckte ändå att hon skötte sig bra men visst fanns det mycket sprallighet i henne. Jag ser också att hon reagerar på "konstiga" saker (agilityhinder) längst väggarna.


Konskicket fixade hon efter en liten stunds tragglande men där har vi svårigheter med stadgan när jag går emot henne.

Andra banan var svårare. Det började med bärande av föremål på vänster sida.


Efter lite tvekan tar hon föremålet och bär det ordentligt tills jag säger loss! Hurra! Vi har tränat och tragglat på detta och nu fixade hon det på "tävling". Att jag sedan kommer alldeles för nära en skylt så Soya är tvungen att dundra in i den spelar mindre roll. Backandet gick bra både på vänster sida och i frontposition.

Tredje banan började på höger sida, något som jag tycker är lite knepigare. Vi fixade banan rätt bra men Frestelsen blev lite för frestande. Jag trodde att hon var med mig men precis när vi ska kliva ur den stannar hon och nosar. Sedan tar det några skyltar att hitta tillbaka till känslan igen. Backa på höger sida efter ett hopp är en svårighet. 


Jag är supernöjd med Soyas insats idag. Svårigheterna är att jag ska hinna med att förbereda henne på rätt sätt mellan skyltarna. Något som man måste träna på. Jag uppskattar verkligen sån här banträning! 


Att man sedan får en present med lite gott till hund och förare är inte helt fel. En ny reflexväst låg också i påsen så nu kan jag byta ut den gamla som ligger i bilen.


Tack så mycket för ikväll Maria. Jag hoppas att det blir fler tillfällen som passar oss!






Inga kommentarer: