söndag 8 december 2019

Årets sista rally!

Tidigt som attan ringde väckarklockan och strax före halv 7 gav vi oss iväg mot Kungsör. Mörkt ute och lite halt vägen men det gick bra. Vid halv 8 hämtade jag Kristina i Julita för att fortsätta mot Kungsör.

Hallen är stor och trevlig men med dubbla banor, en helt del folk och hundburar blev det lite trångt och det var svårt att hitta någon plats att värma upp. Soya tyckte att det var jobbigt när vi skulle förflytta oss. Banan såg enkel ut. Inga egentliga konstigheter.



Vi hade startnummer 8. Det blev bara en kort uppvärmning eftersom Soya hade svårt att fokusera på mig när det var så mycket "störningar" runt omkring. Jag valde att värma lite innanför staketet när det var min tur. Det kändes bra när vi gick in. Vänster start och sedan backa tre steg på vänster sida. Det gick kanon! Även framförbytet gick bra men sedan.... 


Soya fick syn på sandsäckarna och uppförde sig som om de skulle attackera henne när som helst. Hon smög nästan bakom mig och vågade knappt göra något. Fokuset låg på säckarna. Hon satt kvar vid hoppet, hade svårt att sitta vid höger sidan och vändningen blev konstig (men där fick vi inga avdrag). Med ryggen mot säckarna var hon med mig igen men då hade jag tappat fokus och gör en felövning. Precis när jag säger till henne att göra en utåtsnurr kommer jag på att det skulle vara inåtsnurr. 10 poäng borta! Sedan går det relativt bra men hon är fortfarande ofokuserad och hamnar fel och får baka tillbaka vid båda sväng gör halt-skyltarna. Vid skylt 17 ser jag tydligt att hon tycker att det är jobbigt. Skylten är precis vid staketet och ingången till hallen. Tittar upp och ser att det är mycket folk där. Något som påverkar Soya men som vi behöver träna mycket på. Sista skylten, konskick, är en skylt som väldigt många hundar hade problem med. Även Soya men hon löser det.


Några hundar sprang till domare/skrivare, andra valde staketet. Många gick bara ut någon meter och irrade sedan runt men det fanns också de som gjorde väldigt snygga skick!

Av 45 hundar var det 10 som fick kvalificerande resultat. Kanske lite få med tanke på att banan inte var så svår. Vi fick ihop 77 poäng och det är rätt bra med tanke på att jag bidrog med en felövning. 



När vi släppt av Kristina stannade vi till i den leriga skogen så att Soya fick springa en sväng. Sedan åkte vi förbi stugan och tittade till den!

Som vanligt blir jag sugen på att tävla mer när vi har varit iväg på tävling men nu får vi vänta till slutet av januari innan det blir något. Och fram till dess har vi en hel del att träna på!





Inga kommentarer: