söndag 13 oktober 2019

Varför är det så viktigt med titlar?


Så blev det en titel till registrerad på Soya - SE RALLYCH, Svenskt rallylydnadschampionat. Visst är jag stolt över vår championattitel men när jag fick frågan om det är viktigt med titlar började jag fundera. Är det viktigt? Nej, för mig är inte själva titeln viktig men den är en konkret bekräftelse på att vi har presterat på tävling. Att vi har lyckats med vår träning. Jag är ju egentligen ingen tävlingsmänniska men jag tycker att det är kul att träna och tävlingen blir då ett mål för träningen. 

Med Soya är det extra kul att ha lyckats komma så långt. Så många gånger som jag har funderat på om det är för tufft för henne att vara i miljöer och med krav som gör henne osäker. Många gånger har jag gråtit (även om det är ett tag sedan) och funderat över om jag gör henne ont genom att ta med henne till stökiga miljöer. Jag har sett hur jobbigt hon har tyckt att det har varit med publik, domare, skrivare och tävlingsledare men jag har också sett hur glad hon blir när hon lyckas. Hur många gånger har jag inte fått kommentarer om att Soya ser så lycklig ut på plan. Och de kommentarerna stärker mig. Kommentaren från senast rallytävlingen " En hund som ser ut att ha riktigt kul på planen, trevligt att se. Vältränade - jättesnyggt! Bra jobbat!" kändes väldigt roligt att få. Vi har fått bevis på att vår träning har gett resultat. 



Nej, titeln är egentligen inte viktig men himla kul!

1 kommentar:

Erika sa...

Har inte brytt mig så mycket om titlar förut, men börjar mer se på det som du gör. Det blir som ett kvitto på de kliv man tar framåt. Mailade in vår championatsansökan idag så snart så...