lördag 19 oktober 2019

Ibland blir det fel!

Och så blev det nu! I onsdags hade jag en pigg och superalert hund som studsade vid min sida under träningen. En härlig känsla men det är svårt att få glädjen och energin att bli till koncentration och fokus. Även i torsdags kändes det bra. I går tänkte jag på att jag skulleträna på bärande av föremål inför dagens tävling. Sist, när bärandet var på höger sidan, släppte hon föremålet när jag förde fram handen för att ta det. Då hade vi apportbocken men nu valde vi att träna med den lilla kamprullen. Och där blev det fel! Bärandet var inte alls kul! Ibland tog hon men släppte snabbt när jag böjde mig ner. Vi provade i olika varianter med samma resultat. Hon vill inte bära tills jag säger loss. Det fick bli lite kamp och omvänt lockande och jag fick till några helt okej försök. Vi fortsatte träna inne i går kväll. Hon fick hålla, jag petade och drog innan jag sa loss. Jag tyckte nog att det gick ganska bra men att ta i fart vid sidan gick inte. Det var obehagligt och jobbigt. Nåja, bärande är ju nästan aldrig med på banorna.....

På dagens bana, en riktigt rolig bana, var bärandet med. Bärande av föremål på vänster sida.


Ja, det kanske skulle kunna gå. Men i tävlingssituationen blir det något annat. Soya ville absolut inte ta, varken apport eller kamprulle. Vi busade lite med den och fick ett par bra gripanden innan vi skulle in på plan. Men jag hade nog strulat för mycket med bärandet. Soya var inte alls sugen på att jobba idag utan kändes väldigt ofokuserad. Hon reagerade mycket på alla kroppsrörelser och lyssnade inte på mig. Det blev för jobbigt för henne.

Ja, vi tog oss runt och hon bar kamprullen en liten bit i alla fall. Trodde nästan att vi skulle sluta på minuspoäng men det blev 58 poäng i slutändan. Och jag tar på mig skulden för att det inte blev bättre. Jag kunde inte stötta upp henne idag. Nu vilar vi ett tag men sedan måste vi backa i träningen och hitta nya sätt att få till bärandet. 



Inga kommentarer: