söndag 3 september 2017

Tävling!

Idag har vi debuterat i lydnadsklass 1, Soya och jag. Jag hade inte så stora förhoppningar, dels för att vi inte är hundra på momenten och dels för att hon har varit lite seg den senaste veckan. Tror att det är hormoner som spökar. Hon har ätit betydligt sämre än tidigare och påverkades av regnvädret häromdagen. Hon som aldrig brytt sig. Dessutom hade hon ingen motivation till att springa när vi tränade igår förmiddag men det blev bättre framemot kvällen. Idag valde hon att ta två tuggar av maten men hon var pigg och glad på morgonrundan. Dessvärre tyckte hon att marken var blöt och otäck och ville absolut inte lägga sig ner. Och att marken var blöt och otäck kan jag hålla med om. Jag kunde nästan vrida ur mina strumpor efter banvandringen....

Ja, jag gjorde i alla fall mitt bästa och försökte motivera upp henne. Läggandena var fortfarande halvsega (tur att hon har päls för jag tror inte att båda armbågarna låg i backen hela tiden) och språngmarschen obefintlig. Och så blev det på plan också. Men vi gjorde en hel del bra och fick poäng på allt utom rutan.



På fria följet tappade hon fokus flera gånger men var periodvis riktigt bra. Nedläggande på inkallningen var riktigt segt och jag var lite orolig för att hon skulle sätta sig upp innan jag hade vänt på mig. Däremot klarade hon läggande under marsch bra! Förvånande! Rutan missade vi helt och där kände jag att vi inte hade fokus. Med facit i hand, eftersom tävlingsledaren glömde att fråga om ställande eller läggande i rutan innan hon sa moment börjar och gav mig en chans att "börja om momenten", skulle jag naturligtvis ha gjort det istället för att skicka direkt. Inte för jag vet om det hade  spelat någon roll. Apporteringen gick bra men hon travade tillbaka vilket hon inte brukar. Fjärren var rent bedrövlig. Seg, seg, seg kan sammanfatta den! Hoppet fungerade bra (förutom det lilla sluthoppet vid min sida....) Och slutligen så gjorde hon ett snyggt konskick, men med något dåligt tempo ut. Vilken lycka jag kände när hon fixade det och jag tror att hon kände detsamma! Sittande i grupp var inga problem!

Det visade sig att vi fick ihop 254, 5 poäng (1,5 poäng i från ett första pris). Vi lyckades dessutom komma överst på prispallen! Att träningskompisen Kristina kom på en hedrande andra plats med sin Dundra var lika roligt! 



Känslan var inte den allra bästa men det blev ett toppresultat. Nu hoppas vi att hon snabbt blir sitt vanliga jag för nästa på lördag är det dubbeltävling i Eskilstuna!


Inga kommentarer: