onsdag 12 april 2017

Soya!

Har så mycket tankar om Soya! Funderar och försöker att analysera. De två senaste löpen har hon varit så påverkad och låg i tre månader. Det har börjat redan tre veckor innan löp då hon har reagerat på ljud, människor och andra hundar. Svansen sjunker och hon blir låg. Hon har ätit dåligt och gått bakom mig på promenaderna. Det fanns ingen fart i henne överhuvudtaget. Den här gången är det helt annorlunda. Jag har inte alls märkt samma tendenser till påverkan innan och under löpet. För någon vecka sedan, alltså två-tre veckor efter avslutat löp, märkte jag att hon inte riktigt hade samma aptit längre men med tonfisk eller ägg som topping är det inga problem att äta. Jag har också sett att hon är lite låg när vi tränar tillsammans med andra. Däremot är hon väldigt aktiv på promenaderna.

När vi var och tävlade i söndags märkte jag att hon påverkades rätt mycket. Det känns som att hon blir så störd av det som finns runt omkring så att hon inte orkar hålla fokus på det vi ska göra. Jag upplever att hon inte har någon attityd och energi. Hon gör det som sitter i ryggmärgen, även om det går långsamt men nyare moment (som hon kanske inte riktigt kan) har hon svårt att genomföra. Hon orkar liksom inte tänka.... Det som känns bra är att hon verkligen växer när vi kommer hem och hon känner sig hemma igen.

Vi fick också till en bra träning (rallymoment och startklass) igår där hon verkligen hade energi och attityd och gjorde det som förväntades av henne (förutom backa på höger sida). Frågan är om det beror på att vi är på en plats som är relativt störningsfri och där hon känner igen sig? Eller är det jag som påverkar henne negativt på tävling? Eller kan det vara så att hon är på väg till sitt rätta jag igen?

Nu hoppas vi att det går åt rätt håll så vi hittar fokuseringen och energin igen. Annars blir det väl att överväga kastrering om jag nu tänker mig att jag ska fortsätta tävla. Eller kan vi hitta en knapp att trycka på för att få henne fokuserad? Nu tar vi en dag i taget så får vi se var vi landar. Pigg och glad är hon i alla fall!

1 kommentar:

Linda, Inez, Drömma sa...

Nu är ju inte det här riktigt samma, men Drömma var hängig å tagen runt löp. IOM hennes skendräktighet tog jag beslutet att kastrera och jag fick en ny hund. En som vill leka, en som vill jobba heeeela tiden å en som INTE går med nosen i marken hela vägen...
Hoppas Soya blir glad å pigg snart igen!