lördag 21 januari 2017

Rallytävling

Så var det dags för årets första rallytävling och dessutom debut i mästarklass för Soya. Det hade varit ganska struligt med anmälan till tävlingen. Linköping hade tävling på lördagen, Motala på söndagen. Jag valde Motala för där har vi varit tidigare och det har alltid varit trevligt. Tyvärr valde Motala att ställa in sin tävling eftersom de inte fick tag på domare. Pengarna kom tillbaka. Hur skulle jag göra nu. Domarna i Linköping kände jag till. Hade tävlat för båda tidigare och tyckt om deras upplägg. Dessutom är det lite närmare till Linköping. Alltså anmälde jag mig dit istället. Efter diskussioner på facebook lyckades Motala fixa fyra domare och öppnade upp sin tävling igen..... Ja, nu hade jag anmält till Linköping och jag hade varken råd eller ork att åka två dagar efter varandra. Nu blev det alldeles för många starter och istället för dubbeltävling blev det en tävling!


Banan var inte så svår men det var mycket höger handling och en frestelse. Och det här är första gången vi startar på höger sida. Smilla startade först och var riktigt alert när vi körde igång på lite för lite utrymme. Jo, man kunde köra ute men då var det skobyte när man kom in. När vi stod och väntade på vår tur började Smilla intressera sig för marken.... Första biten på banan var bedrövlig. Hon var helt ofokuserad och godisintresserad, men sedan släppte det. Men då blev hon lite övertaggad istället. Två fel övning, pga av en konstig ingång och ett läggande, och massa sned och bris gjorde att vi slutade på 50 poäng men hon var glad!

För Soya hade jag bara tanken att det skulle kännas bra på banan. Och det gjorde det. Det spelar ingen roll att hon vägrade hoppa hindret från båda håll (vi måste träna hopp i högerhandling) och att hon blev så försiktig efter frestelsen att hon inte kunde backa front (ett moment som vi precis lyckats få till). Hon var glad och vi var ett team. Tyvärr tyckte inte domaren det utan han drog av mängder av poäng. 34 poäng är inte så mycket att skryta med, men känslan är bra!


På vägen hem stannade vi till vid Lillsjön och halkade runt på femkilometers spåret. Tror att skogspromenader är mer vår grej!!!

Inga kommentarer: