lördag 28 januari 2017

Äntligen - rallyträning!

Äntligen blev det tid för ordentlig träning med hundarna. Vi mötte Thina på Bruksan för ett par timmars rallyträning med kritiska ögon, tips och idéer samt lite annat prat.

En mästarbana och en fortsättningsbana byggdes upp. Den sista för Röjja men också som bra uppvärmning för oss. Och idag levererade mina hundar. Visst blev det lite galet ibland men ofta beror det på mig och vissa saker måste man träna på för att kunna. Men jag är nöjd med fokus och attityd.


Började med Soya. Lite hoppig och på (handen) men ändå med och fokuserad. Missade lite på backa vid sidan så hon blev sned men det är bara att göra om och göra rätt. Bra fokus (och jobb av mig) i frestelsen. Hoppen fungerade. Däremot ville hon inte lägga sig på höger sida (?) och hade absolut ingen koll på konskick! Konskicket får jag ta på mig. Vi har inte tränat det på säkert en månad, har aldrig skickat på bana och knappt på så långt håll. När hon väl sett konen (efter många små rundor på plan) gjorde hon ett bra skick nästa gång. Fick lite (bra) kritiska ögon på att hon har fått brådis i sitt, lämna, kalla in-övningar och att hon strular lite och är sen vid sina sättanden. Dessutom har hon många tasslyft men det är jag medveten om och försöker träna. Stadgan behöver tränas massor!


Och så var det Smillas tur. Smillas som är världens bästa och mest samarbetsvilliga hund på träning (förutom vid frestelsen) men inte på tävling. Hon var så alert och fokuserad och gjorde riktigt bra rundor. Första mästarbana fick hon vittring på frestelsen några skyltar innan och blev lite ofokuserad. Tog då tag i henne för att bryta det beteendet och backade någon skylt innan vi körde vidare. Hon blev då lite tveksam ett par skyltar men sedan var hon riktigt bra och gjorde frestelsen utan problem! Så nöjd med hennes insats idag.

Tack Thina för bra träning!


Efter träningen tog vi en liten sväng i skogen innan vi (tillsammans med hela Norrköping) stannade vi Ica Maxi för att handla mat! 

Nu har jag trötta och nöjda hundar!



Inga kommentarer: