söndag 31 januari 2016

Inomhusträning i Lyanhallen!

Idag hade jag bokat en timme för inomhusträning i Lyanhallen! Även om det går att träna ute nu är det skönt att kunna vara inomhus.

Jag började med Smilla. En dryg kvarts träning med fokus på positionen i fritt följ, 8:ans frestelse, vittringsapportering och stadgan i fjärren. Fria följet fungerade bra. Smilla får lite bråttom och vill gärna gå lite före men nu jobbade jag med positionen och det kändes bra.

I åttan körde vi både vänster och högerhandling. Kattmaten lockade men med lite kämpande och kattmat som belöning fungerade det riktigt bra.

Och så var det vittringen. Började bara med att plocka upp pinnen utan att tugga. Det går sådär. Hon vill gärna sätta tänderna i den när hon går med den. Körde några riktiga skick också och de två första gångerna gjorde hon en bra analys men tuggar på vägen tillbaka. Tredje gången blir det ren kaos. Hon kastar sig ut bland pinnarna, som flyger iväg, tar första bästa pinne, upptäcker att det är fel, kastar sig in i högen och tar en annan som hon kommer tillbaka med. Fel pinne - ingen belöning. Skickar igen och då tar hon rätt pinne. Lite bråttom kan hon ha på första skicket om vi inte kört på länge, men inte på det tredje. Lite att fundera på.

Avslutade med fjärren och med fokus på stadgan. Och det blev så bra! Jag är så nöjd med vår fjärr idag!


Så var det dags för en halvtimmes träning med Soya. Vi tränade mycket position i linförigheten. Och även hon fick prova frestelsen! Det gick riktigt bra. Jättenöjd med hennes attityd i linförigheten. Vi fortsatte med momenten i lydnadsklass 1. Läggande under gång är jag så nöjd med. Även inkallningen fungerade riktigt bra. I ställandet blev det något steg så där måste jag backa lite men jag är nöjd med återgången. Då står hon still! 

Så tränade vi hopp! Ettans hopp en gång och sedan testade vi uthoppet i lydnadsklass 2. Det är så svårt att lämna mig men det gick riktigt bra och det var kul att se när hon tog hoppet frivilligt medan jag hämtade apportbocken. Det var jag tvungen att belöna!

Jobbade mycket med apportbocken också. Idag tog hon bra på kommando. Hon kunde också hämta den och gjorde riktigt bra ingångar och avlämningar. 

Vi avslutade med lite stadgeträning i platsläggandet och lite skiften i fjärren. Det blir bättre och bättre men fortfarande står jag precis framför och hjälper henne i alla skiften. 

Riktigt nöjd med Soya idag!


Så fick Smilla avsluta med lite nose work innan vi åkte hemåt. Hon är intresserad och nosar över alla kartonger men jag tror inte att hon förstår att hon ska markera eukalytusdoften. Det är den lilla godisbiten som lockar. Idag hade hon inget intresse av att stanna kvar vid rätt behållare. Visst kommer hon tillbaka till den och kan markera igen men då är det lätt att det blir en tassmarkering när det inte ligger godis på. Ja, vi är ju nybörjare än så länge så det blir nog bättre!


Inga kommentarer: