tisdag 14 juli 2015

Inofficiell rally x2

Ja, nu har vi tävlat rallylydnad två dagar på raken! Igår var vi i Katrineholm i soligt och (lite för) varmt väder! Vi var där redan strax före halv 9! Soya skulle köra nybörjarklassen som hade samling kl 9! Nu var vi nästan sist i den klassen eftersom Soya löper! Banan var inte så svår men den kändes lång!


Det tog tid innan det var dags för oss och uppvärmningen var inte den allra bästa! Jag tror att Soya behöver vara med och kolla läget lite innan det är dags att köra. Nu stod vi undangömda bakom en buske och gick fram när hunden före oss startade. Soya tyckte det var konstig att stå vid sidan av och höra folk och hundar. Men vi kämpade på och även om hon inte var fokuserad på mig märkte hon i alla fall när jag stannade! Vi hankade oss igenom banan med många sträckta koppel, sen, bris, förarfel och fel position. Kommentaren var i alla fall att vi hade snygga tempoväxlingar! Slutsumman blev 62 poäng och kanske inget toppresultat. Men det visade sig bara vara 2 godkända rundor så vi slutade på fjärde plats och då känns det genast mycket bättre!

Sent på eftermiddagen var det Smillas tur! Hela dagen hade det varit varmt men när det närmade sig vår start ändrades vädret och regnet hängde i luften. Som tur var klarade vi oss! 


Mästarklassbanan var en rolig bana! Smilla var lite överladdad och det resulterade i att hon gjorde lite som hon själv trodde! Full fart på inkallningen och full fart över första hindret gjorde mig lite nervös! jag brukar aldrig behöva springa ifatt henne efter ett hinder! Men hon var superfokuserad på mig efter de momenten och skötte sig snyggt! Några bris, några sen och några förarfel samt fel övning i backandet gjorde att vi slutade på 74 poäng! Men vi fick kommentaren att vi gjorde en snygg runda! Och känslan var bra! Även där slutade vi på fjärde plats! I mästarklassen var det fyra godkända rundor!

Efter en heldag i Katrineholm åkte vi hemåt, ganska trötta!


Ikväll var det dags för sommarcupen i Spångsholm (Mantorp)! Det var nybörjarklass och mästarklass! Från början var tanken att jag bara skulle köra Soya som miljöträning men jag anmälde Smilla också! 

Jag kom fram tidigt för jag tänkte rasta hundarna innan vi började. Precis när jag kommer fram börjar regnet mer eller mindre vräka ner! Åska var det nog för jag fick dunderhuvudvärk! Ja, det regnade i 45 minuter innan tävlingen startade och sedan regnade det mer eller mindre under hela mästarklassen! Regn är inte Smillas favoritväder! 


Banan var en riktig utmaning! Massor med byten, fram och tillbaka och det gällde verkligen att hålla ordning på vilken sida man skulle ha hunden! Det gjorde inte jag för efter andra konskicket hade jag ingen aning om vad jag höll på med! Jag bara kände att jag hade henne på fel sida och fick göra ett litet fint byte för att hamna rätt! Smilla var riktigt seg och omotiverad i början men kom på slutet. Backandet ifrån var bra och båda konskicken var riktigt bra! Många bris, sen, förarfel (för jag stannar upp) och några nos gjorde att vi fick ihop 66 poäng! Riktigt bra med tanke på känslan! Vi fick kommentaren fint backande och snygg inkallning! 

Andra rundan (på samma bana) var Smilla helt off och vid tredje skylten ville hon absolut ingenting längre! Körde några skyltar till men bröt sedan! Kan i alla fall vara nöjd med honnören, stå framför!

En rejäl regnskur under nybörjarklassens banvandring gjorde att jag inte kände mig på topp! Vilket jäkla väder! Nu skulle vi starta sist och köra våra två rundor direkt efter varandra så det fanns ju hopp om att vädret skulle bli bättre. Och så blev det faktiskt! Regnet upphörde men det var riktigt blött på marken!  Nu valde jag att stå med Soya så hon såg ut över plan men en bra bit ifrån! Hon var lite loj men ändå rätt fokuserad på mig! Banan var rätt klurig med två tysksvängar och många sitt! 


Första rundan var Soya seg och ofokuserad! Hon var tvungen att titta på allt runt omkring. Sitta kunde hon inte men med lite tjat fick hon ner rumpan, varje gång! I spiralen fick hon helt plötsligt se att jag fanns! Vilken härlig kontakt vi fick ett tag! Läggandet gick inte. Däremot ett snyggt sitt - stå! Några sen, några nos och några sträckt koppel förutom en fel övning gjorde att vi fick ihop 76 poäng! Härligt! Bra tempo och mycket bra spiral var kommentaren! Vi lämnade planen med energi och belönade med lite godis innan vi körde runda nummer två! Mycket bättre följsamhet andra gången även om det blev en hel del bris, nos, sträckt koppel och sen! Inte heller den här gången ville hon lägga sig men vad gör väl det för hon var glad och följsam! Fin 1, 2, 3 framåt fick vi som kommentar och skrapade ihop 81 poäng!!! Så nöjd med min lilla morrhoppa som gjorde en så fin insats i det dåliga vädret! Det finns hopp om att hon ska kunna få ihop ett kvalificerande resultat på tävling!

Ingen topplacering men fördelen med Dogsense tävlingar är att det brukar vara lite priser som lottas ut! Så var det nu med och båda hundarna fick varsin påse!


Hundarna är nog mest glada över gott godis och goda ben! Medan jag verkligen uppskattar presentkorten med rabatt på kurser!

Efter en skojtävling lämnade vi Spångsholm och var inte hemma förrän klockan var nästan 23! Nu är vi riktigt trötta och ser fram emot en härlig sovmorgon och helt ledig dag i morgon!



Inga kommentarer: