torsdag 9 juli 2015

Dogparkour...

..är absolut inget för mig, tänkte jag! Men det var innan jag visste vad det var och innan jag hade provat! Ja, provat har jag väl gjort tidigare men utan att veta! Hundarna har väl alltid fått hoppa upp på saker för att träna balans! Godisträd där man lutar sig med framtassarna emot har vi också hållit på med. Men inte i den här utsträckningen!

Nu har jag lyckats komma med i två facebook-grupper, Dogparkour Östergötland, där man varje vecka får en utmaning och Dogparkour Sweden! Utmaningarna är olika; t ex två tassar på, rörligt föremål, busshållplats, från ett föremål till ett annat! Kul utmaningar och det är olika lätt/svårt för hundarna! Smilla har jättesvårt att stå kvar med två tassar på medan Soya tycker det är enkelt!

Men jag har fått ett annat tänk! Jag spanar mycket mer på saker när vi är ute och går! Fungerar den där att sitta på? Är det lagom avstånd emellan? Är det lättare att gå från något lågt till något högre eller tvärtom? Är det svårare att gå från ett material till ett annat? Vilka rörliga saker finns det som går att använda?

Bänkar, stubbar och stenar är ju inga problem, i alla fall inte att hoppa upp på! Svårigheterna är att stanna i mellanläget (alltså på väg upp eller ner)! Bara tassar upp är svårt när man är van att hoppa upp på allt! Vilket både Soya och Smilla gillar! Nya material som man aldrig tänkt att man kan använda blir en utmaning! Till exempel däcket! Mina hundar kan både sitta och ligga i ett däck sa Lena till mig igår och knölade ner en tollare i däcket! Soya fattade ingenting men till slut satte hon sig på däckkanten! Tyvärr blev det ingen bild på det! Smilla hade betydligt enklare och satte sig så fint i däcket! Kul med nya utmaningar och aktiviteter på promenaderna!


























Inga kommentarer: