lördag 15 april 2023

Lydnadstävling

Idag var det dags för lydnadstävlingar i Norrköping. Jag hade anmält Sälta till startklassens två tävlingar. Sista starterna i startklass och ett sätt att komma igång med utomhustävlingarna. Vi har ju redan klarat vårt diplom i startklassens så idag var det bara känslan som var viktig.

Samlingen var redan 7.45. Bara 5-6 grader varmt, mulet och blåsigt. Riktigt gråkallt ute. Vi hade startnummer 9 av 22 startande. Sälta kändes riktigt fokuserad när vi värmde upp och när vi gick in på plan. Men vi startpunkten kände något. Domare och skrivare blev otäcka. De målade markeringarna på marken var konstiga trots att jag försökte hålla oss ifrån dem. Gräset doftade konstigt. Det blev inte så många poäng då Sälta blev dom fastklistrad i marken, både på inkallningen och apporteringen, trots flera kommandon. Vid hoppet klarade hon att resa sig på andra kommandot men fastnade då vid hindret. Det var hon tvungen att nosa på. Det positiva jag tar med mig var att hon klarade fjärren!

Funderade länge på om jag skulle starta i eftermiddagens tävling. Vi hade startnummer 18 av 19 stycken. Vädret hade förändrats, då solen kom fram och värmde rejält. Efter mycket funderande och lite uppvärmning valde jag att starta. En betydligt bättre känsla och betyg på alla moment trots en del missar. Vid följsamheten satt Sälta kvar när jag startade och det blev ett sträckt koppel innan hon var med på noterna. Ett extra kommando på inkallningen men då kom hon med bra fart. En inkallning i slowmotion men hon gjorde den! Och även hör en helt okej fjärr. Dessutom bra betyg på sitt under gång och hopp! 163 poäng även om jag tycker att domaren var lite väl snäll på följsamhet och apportering, men det är domare som dömer! Det känns som en revansch!

Som seden kräver blev det en bit mat med Thina efter tävlingen. Den här gången på Spicy Hot.

Nu lägger vi startklassen bakom oss och lägger fullt fokus på momenten i klass 1.

Inga kommentarer: