lördag 13 november 2021

Rätt eller fel....

Det finns många olika uppfattningar om det är rätt eller fel att träna och tävla med sin tik när den löper. Några väljer att ha löpperioden som en vilopaus och några jobbar på precis som vanligt. Jag tycker att det är helt okej att träna (och tävla) hunden under löpet om det fungerar bra. 



Jag upptäckte att Sälta löpte förra lördagen. Hon har varit precis som vanligt, positiv och samarbetsvillig. Vi har bara tränat lite grann under veckan, mest för att det har varit mörkt, men det har känts riktigt bra. Idag var det dags för tävling. Rally får man ju tävla med löptik så jag bestämde mig för att åka. Problemet när man har löptik är att man inte får vistas vid planen, eller som i detta fall i lokalen, innan det är dags för start. Det här betydde att vi inte fick komma in i lokalen innan startnumret före oss gick in på banan. En ny lokal med många speglar på väggarna kan ju betyda att det blir problematiskt. Det var också dåligt med uppvärmningsyta inomhus. Man fick trängas bland publiken. Inte optimalt men det är bara att gilla läget.

Banan var inte svår men i åttans frestelse fanns det en burk med en bit pizza. Den frestelsen blev alldeles för svår för Sälta. Hon bara var tvungen att nosa på burken.... 


Men för övrigt är jag jättenöjd med henne. 86 poäng och en 6:e plats. Tyvärr avdrag på helheten (3 poäng) pga studs, något vi verkligen behöver ta tag i även om jag inte upplevde att det var så mycket idag.


Vi träffade en trevlig schappe från Schappegården som debuterade i fortsättningsklassen och en kvinna som skulle besöka en kennel inom ett par veckor för att titta på schappevalpar och presentera sig för en uppfödare. Trevligt med folk som väljer "rätt" ras!


Inga kommentarer: