lördag 28 augusti 2021

En vanlig lördag!

Fortfarande augusti men sommaren verkar vara slut. Just nu är det riktigt höstväder, 13 - 14 grader, grått och regnigt. Det är nästan så att jag måste sätta på värmen i stugan. 

Idag har jag gjort det jag tycker om allra mest, ägnat tid åt mina hundar trots regn och rusk. 

På förmiddagen träffade jag Kristina och tränade lydnad ett par timmar. Sälta fick köra igenom startklassen (förutom hoppet). Lite ofokuserat och svårt att sitta i det blöta men apportering (förutom att hon satte sig något bakom mig) och lägga det på fjärren tar jag med mig som ett stort framsteg! 
Soya fick tre moment; fritt följ (klass 2), rutan och vittring. Och vilken stjärna hon var! Glad, positiv och med en härlig attityd. Hon hade sådan fart att hon inte kunde stanna i rutan men det gör absolut ingenting. Det är nog minst ett halvår sedan vi körde rutan och vittring.

Efter en snabb fika hemma och byte av skor åkte vi till Vingåker på kurs för Klara. Riktigt roligt med lite annorlunda övningar för att träna fokus och följsamhet. Först körde vi uppvärmning med variation av lek och godisbelöning. Sedan fick vi köra följsamhet till musik. Eller till olika musik där det gällde att försöka följa takten. Kul och annorlunda. Sedan blev det lite uthållighetsträning för vi själva valde tre olika moment att träna men vi fick inte belöna förrän på slutet.

Sedan var det enskild träning och jag valde att få en introduktion på rutan. Det gäller att bjuda till när man tränar!

Som avslutning jobbade jag med ingångarna på plan och motiverade upp Sälta rejält. Det blev ett riktigt bra avslut med en fokuserad och ordentligt taggad hund.

På vägen hem stannade vi och gick spåret vid Båsenberga! 
Nu är vi rejält trötta alla tre!

Inga kommentarer: