tisdag 27 oktober 2020

Kursdagar!

 Måndagarna i oktober blev kursdagar. Tre måndagar mellan 17.30 och 19 har Soya gått självförtroendekurs. En kurs som jag blev nyfiken på. Vi var bara tre kursdeltagare med hundar i olika åldrar. Kursen innehöll olika övningar i kroppskontroll, att våga testa olika saker och det svåraste av allt - att själv bjuda upp med olika beteenden, utan kommandon eller hjälper, den sk genileken. Det här var en väldigt trevlig kurs med bra övningar. Jag såg att Soya kände sig mer bekväm i miljöerna ju mer vi tränade men jag såg också hur trött hon blev. Jag hade önskat att vi hade gått en sådan kurs för några år sedan för att få verktyg för att kunna stötta henne i svårigheter. 

När Soya var färdigtränad var det en halvtimme till Sälta började sin fotgåendekurs. Fyra måndagar mellan 19.30 och 21. Här var vi 7 hundar. Kursen var uppdelat i fyra teman, ett varje gång. Fokus, energi, precision och uthållighet. En väldigt bra kurs med många olika tips på hur man kan tänka och träna för att få till ett bra fotgående och ett bra fokus. Även om vi inte har tränat jättemycket mellan gångerna ser jag att Sälta har börjat förstå och tycker att det är kul. Hon har en bra position och en härlig energi. Och hon bara älskar högersvängarna med Psch-träningen! Nu ska vi peta i momentet under vintern och få till en riktigt bra känsla i fotgåendet!










Bara för att ha något att göra under vintern har jag anmält Sälta till en vardagslydnadskurs under november och december. Tror att det är bra för henne att fortsätta träningen under vintern och dessutom är det kul att gå kurs!


Inga kommentarer: