söndag 5 januari 2020

Tävlingsträning!

Idag åkte vi till Motala för att tävlingsträna i rally. Ja, egentligen var det examination av skrivare och då behövde de ekipage att döma. En träningstävling är alltid superbra. Både Soya och jag har behov av att träna på tävlingssituationen. Soya är påverkad av miljön, folk och hundar som rör sig och låter runt omkring. Det gör att det är svårt att hålla koncentration och fokus på mig, skyltar och bana. Dessutom blir det aldrig samma sak när man bygger bana själv. Här är det jag som måste träna mig. Vi kan alla skyltar (mer eller mindre bra) var och en för sig men i kombinationer blir det svårt!


Även om solen lyste var det kallt. Jag är tacksam för att det var i det närmaste vindstilla idag! Hade det blåst som igår hade det varit fruktansvärt kallt! 

Det var inte så många ekipage, eller allt som allt var det 20 starter men men fick starta två gånger på samma bana. Några hade fler hundar också. Det var bara folk som vi kände igen och väldigt lugnt runt banan. Soya reagerade inte heller på att det stod 6 personer på banan. Skönt!

Banan kändes lite klurig när jag tittade på den men det visade sig att den flöt på riktigt bra.


Vi har ju våra svagheter, bland annat är höger start svårare än vänster. Att hoppa på höger sida resulterar nästan alltid i ett glädjeryck. Men hon var med mig. Hon var positiv och glad och hade en härlig attityd. Visst fanns det en del tasslyft, någon sent sättande, ett något snett backande och en vändning in i en skylt på andra banan. Jag är så nöjd med våra rundor idag. Jag stannade inte kvar för att få mina protokoll men tittade en snabbis på dem innan de var räknade. Jag tror att jag hade en 5-6 minuspoäng på första banan och 10 eller något mer på den andra. Det är så kul när man får med sig en bra känsla! Nu hoppas jag att vi inte blir bortlottade på tävlingen i Motala i slutet av januari!


Inga kommentarer: