tisdag 24 september 2019

Temakväll apportering

Igår kväll var vi hos Lizette på kurs eller en temakväll om apportering. Vi var 5 ekipage som under drygt 2 timmar fick tips om apportering. De flesta hade problem med ingångar och att hundarna höll dåligt. Soya har svårt att apportera om det är störning runt omkring, människor, hundar, ljud eller något annat skumt. Jag fick tips om att öka aktivitetsnivån genom lek. Lek!? Det är inte vår grej... Jag har fått för mig att Soya inte tycker om att leka. Vi har tränat på att kampa och det kan hon göra om hon inte känner sig störd av något. Men vi gör det alldeles för sällan. Att springa och hämta en boll är absolut inte hennes grej. Jag upplever att Soya tycker att jag är konstig och lite obehaglig när jag försöker leka med henne. Och nu skulle vi alltså leka!


Först lånade vi saker, en fläta och en tennisboll, som vi lekte med. Jäklar vad kul hon tyckte att det var. Det spelade ingen roll att hon inte kampade. Hon jagade denna trasa och gjorde härliga krumsprång. Bollen sprang hon glatt efter även om hon inte hämtade den men det var kul att jag också sprang. Hon hoppade och skuttade när bollen studsade i marken. Jag tror aldrig att jag sett henne så glad. Här skulle jag försöka hitta ett ljud för att benämna känslan i henne. Det tyckte jag var svårt men jag tror att det kommer. Apporteringen efter leken gick riktigt bra. Hon var i så bra stämning att hon glömde bort all störning runt omkring. Vi lekte med egna leksaker också! 

Idag lekte vi med vantarna på morgonpromenaden. Riktigt kul var det. Även på kvällens lydnadsträning tog vi till leken. Det känns skönt att se att Soya uppskattar det!


Nu har vi anmält till en temakväll till! Den här gången blir det Stadga!




Inga kommentarer: