måndag 2 april 2018

Kungsör!

I går var vi i Kungsör för att tävla lydnad Soya och jag. Det var första gången vi var inomhus i den hallen. En jättefin hall!


Startordningen var förlottad och vi fick startnummer 1 men vi var där i god tid för att kunna miljöträna. Nackdelen var att konstgräset bara var på banområdet, vilket gjprde att man inte hade möjlighet att prova underlaget innan. Startpunkten var 1 meter i på plan men vi fick möjlighet att gå några steg fram och tillbaka innan vi ställde upp. 

Soya kändes rätt fokuserad när vi gick in på plan och hade, enligt mig, rätt bra fritt följ. Visst tappade hon lite fokus i bortre hörnet när man gick mellan rutan och väggen. Där blev det, enligt Soya, lite trångt och så låg det konstiga saker längst väggen. Kände mig lite besviken när jag så att det bara blev 6,5 i betyg. Vilket sedan visade sig vara det vanligaste betyget på tävlingens fria följ.

Ställandet fungerade bra - 9!

Bra läggande på inkallningen och bra fart men vid ingången så börjar det rumla på läktaren. Till och med jag reagerar och Soya ställde sig bredvid mig och bara tittade. Fick ta till ett dubbelkommando som jag inte tror att domaren hörde. Mer störningsträning!!!!

Läggandet går bra men hon duttar med nosen i mattan när jag går tillbaka - 9. Ser senare att många hundar har nos och mycket mer nosande än Soya. 

När det är dags för rutan är hon fokuserad och springer med bra fart halvvägs ut. Där stannar hon och tittar på mig. Försöker med ett kommando till men då blir det lite "tillt" i hennes hjärna. Men hon sprang halva vägen idag!

Sedan tjuvar hon på apporteringen och det har väl aldrig hänt. Jag sa ändå stanna till henne innan momentet började så jag har ingen aning om vad som hände. Apporteringen var för övrigt bra och det kan ju vara kul att hon är så på att hon tjuvar.....

Fjärren läggs så att hunden ser publiken. Tyckte att det borde fungera men jag var tvungen att ta till dubbla kommandon på båda uppsitten. Det blev bara 7. Mer träning behövs:

Hoppet avslutades med en ofokuserad ingång. Vi hoppade mot läktaren. Det blev 9.

Sedan avslutar vi med att lyckas runda konen. Det känns så bra att hon klarade att springa till den som ändå står rätt nära läktaren. 9,5!

När det är dags för gruppmomenten märker jag att Soya är trött. Hon vill helst inte gå ut på plan men med lite peppning laddar hon om. Hon sitter bra men har ett tasslyft när jag går tillbaka. Hmmmm.... Det blev bara 9. 

Men helheten blev 10 med kommentaren Trevligt ekipage, väl förd hund! De orden värmer verkligen!!!


På vägen hem stannade vi och tittade till stugan. Nästa helg ska vi åka upp på riktigt!



Smilla tyckte nog precis som jag - Äntligen!!!! Efter en promenad åkte vi hemåt. På kvällen var vi hos syrran och firade påsk. God mat och dryck samt lite spel!

Idag har vi passat på att vara ute i solen! Vi träffade Annelie och Sky och gick en promenad i Sörsjön.













Vi har tränat en hel del lydnad under helgen, gått långa promenader, hunnit med att städa, diska och tvätta. Ett medelpass på Friskis har det också blivit. Nu känns det som om jag är redo för en kort arbetsvecka. Korta arbetsveckor uppskattas och skulle kunna få bli en vana!



Inga kommentarer: