måndag 16 juli 2018

Tävling gånger tre!

Ja, tävling tre dagar i följd i denna värme kanske inte är något att rekommendera. Men det var väl ingen som trodde att hela sommaren skulle vara så här varm. Soya hade svårt att orka och var berörd av värmen. Jag tror egentligen inte att det var mängden tävlingar som påverkade henne för att hon har hela tiden försökt att göra sitt bästa men värmen har påverkat. Jag såg det redan förra veckan att både hon och jag var loja pga värmen. Men nu var det tävlingar tre dagar, lördag och söndag i Flen och idag i Katrinehom. Vi hade inga stora förväntningar på oss eftersom det var så stekande hett och ingen av planerna hade någon skugga.

Lördagens protokoll där rundan slutade på 265,5 poäng och en första placering! Vi fick väldigt många fina priser och gick vidare till söndagens final.





På söndagen gick det inte riktigt lika bra även om energin var något bättre. Det lät mycket från planen bredvid. Kan eventuellt ha varit tjocka korvar på grillen som sprack och smällde. Soya reagerade och låste på de ljuden ibland. Vi kämpade på men nollade apporteringen. Däremot fick vi Domarens pris och kommentaren: Härligt glad hund med en förare som har förståelse för hundens lättstördhet. Man blir glad.

I finalen tävlingen tävlade de åtta ekipage som hade vunnit sin klass under de här dagarna. Tre moment hade valts ut; följsamhet, inkallning och hopp och vi fick göra det precis som det ska utföras i vår egen klass. Trött hund och matte och otroligt varmt men ändå försöker hon kämpa. Vi kom på femte plats av åtta ekipage!




Idag nollade vi också apporteringen men lyckades ändå få ihop 245 poäng! 



Den här bilden är tagen från Eskilstuna Kuriren och är tagen precis när vi kliver av planen på söndagen! Härlig bild tycker jag!


Jag är supernöjd med vår insats. De här tävlingarna var det viktigt att få till rutan och runda kon och det har vi lyckats med. Apporteringen är ett problem men efter återbesöket hos tandläkaren 16 augusti ska jag ta tag i det ordentligt. Dubbelkommandon på lägganden tror jag främst beror på värmen! 

Nu tänker vi vila från tävlandet ett tag och påbörja träningen av momenten i klass 2!













Inga kommentarer: