söndag 26 november 2017

Tankar om träningen!

Nu har jag börjat titta på momenten i lydnadsklass 2. Ja, vi vet ju inte om vi ska tävla där men man kan ju börja titta framåt i allafall. Vi ska ju först och främst klara av ett 1:a pris till i lydnadsklass 1 för att få vår titel. Där kämpar vi på med rutan och runda kon som är de momenten som inte sitter i ryggmärgen. De övriga momenten känns relativt enkla men man kan lätt misslyckats ändå!

Men klass 2 momenten då!

Fria följet borde inte vara några problem. Långsamt tempo och språng, vändningar och halter , stegförflyttningar framåt och bakåt. Inga svårigheter så länge vi samarbetar.

Ställande/sättande/läggande under marsch. Här har vi precis börjat träna sättandet och det har inte varit några konstigheter. Jag har också plockat bort förberedelserna på ställande och läggande eftersom de inte kan användas i momentet. Det har också fungerat bra.

Inkallning med ställande känns som ett svårt moment. Jag vet inte riktigt hur jag ska träna det och därför tar det emot att börja. Att stanna vi sidan är inga problem. Att stanna i rutan börjar fungera. Men nu ska hon stanna när hon är på väg mot mig i full fart. Vi får väl börja på nära håll så får vi se hur det utvecklar sig.

Rutan på 23 meters håll! Ja, det är väl bara att traggla vidare på skicken så lär det nog lösa sig!

Apportering med dirigering. Skynda långsamt så blir det nog bra men vi har inte börjat än.

Vittringsprovet kan nog bli klurigt. Att bara få hålla i pinnen i 10 sekunder. Det är väldigt kort tid tycker jag. Att sedan skicka 10 meter för att hämta rätt pinnne... Ja, vi har påbörjat vittringen och jag tycker att det är kul. Det känns som om hon förstår men har svårt att ta rätt pinne när det bara är lite vittring på den. Idag testade jag att lägga ut pinnarna på ett större område (alltså med större avstånd mellan pinnarna). Det tyckte hon var svårt men efter mycket nosarbete hittade hon rätt pinne!

Fjärrdirigeringen har vi bara påbörjat med ligg - stå - ligg. Det får vi hålla att pilla med inomhus i vinter.

Hopp - apport med metallen. Metallapporten tar hon när jag lägger den på golvet. Hon tar den även ur handen och sätter sig i fotposition med den. Håller bra även när jag tar i apporten så här är det bara hoppet med apporten som vi måste träna på.

Platsligg i grupp ska ju inte vara några problem för det har vi gjort tidigare även om det är länge sedan vi tränade på det.

Ja, många småsaker är det att tänka på. Känns som om det är väldigt långt kvar innan vi är mogna för lydnadsklass 2. Om vi nu någonsin kommer att bli det. Jag ser i alla fall fram emot att gå kurs i vår för att börja träna ordentligt på svåra moment!

Inga kommentarer: