måndag 6 november 2017

Måndag igen!

Då var det måndag igen och även idag träffade vi Annelie och Sky. Idag blev det en sväng vid Ågelsjön med mer eller mindre sjövilda hundar. Hundarna tyckte nog att det var riktigt jobbigt att gå i koppel den första biten för när de blev lösa sprang de som galningar, även Smilla. Mina hundar har ju en förkärlek till stenar och berg och vid ett par tillfällen hade jag hjärtat i halsgropen och blundade lite när de hoppade och klättrade men allt gick bra, precis som vanligt! 



Efter en dryg timmes promenad, kanske 1,5, vad vet jag, kom vi tillbaka till bilarna. Då var det dags att köra lite lydnad på parkeringen. Annelie körde lite med Sky och jag med Soya. Även om vi körde igenom flera moment i lydnadsklass 1 låg fokus på rutan, eller rättare sagt att stanna direkt på kommando i rutan. Jag har kört massor med tasstarget och det har fungerat bra, men när jag tog bort den lilla mattan förstod Soya inte ordet STANNA. Då väljer hon istället att tassa runt för att leta efter targeten. Om hon stannar på kommandot, går hon runt i en vid sväng och hamnar till höger utanför rutan. Alltså måste vi fokusera på stanna-kommandot. 

När vi har kört mycket ruta blir Soya osäker på att runda kon. Är det så att hon ser rutan-konerna i ögonvrån väljer hon att springa dit istället för att runda rätt kon. Ja, det finns en hel del att nöta med men jag är övertygad om att vi lyckas så småningom. Idag är jag ändå glad över att orken fanns och att hon kunde utföra momenten trots väldigt många störningar! Ställandet under gång och fjärren var riktigt bra!

Jag avslutade kvällen med ett medelpass på Friskis medan hundarna låg hemma och sov!



Inga kommentarer: