söndag 12 november 2017

Årets sista!

Så var det dags för årets sista tävling. Nu var det tävling i ridhus en bit utanför Flen. Vi har inte jättemycket erfarenhet av ridhus men det kändes bra inför tävlingen. Som vanligt är det viktigaste Soyas attityd och att vi har en bra känsla på tävlingen. I slutänden tror jag att vi kommer längre om vi inte fokuserar på poängen utan att vi ser till att göra något tillsammans på tävlingarna!

Jällsjö ridhus var ett stort och fint ridhus med en bra liten läktare och toalett i anslutning till läktaren. Nackdelen var att det inte fanns så stor plats att värma upp inne i ridhuset. Det var en liten bit som kanske var 3x5 meter som var tillgänglig för uppvärmning. Däremot var det väldigt bra upplagt med stängda "sarger" och olika ut- och ingång så att all störning skulle undvikas. Startordningen var förlottad och vi fick nummer 6 av 7 ekipage.

Väl inne på plan hade vi en riktigt bra känsla. Det var Soya och jag och vi stördes inte av det runt omkring. Att lämna mig har ju varit ett stort problem och när hon då blir lite pressad och osäker är det i de momenten som vi inte lyckas. Nu gick hon ut halvvägs både på rutan och runda kon men det ger ju inga poäng. Jag hoppas och tror att det bara är tragglande träning som behövs. När det sitter i ryggmärgen tror jag hon kan det. Så har det i alla fall varit med rallymomenten. När det blir jobbigt fixar hon det som sitter i ryggmärgen men det som är nytt klarar hon inte ut. Jag är glad att hon fixade fjärren trots att hon var okoncentrerad. Skylten var helt annorlunda och flera hundar tittade lite extra på den. Det var en stor skylt med pinne som stöd mot marken som bara vreds åt sidan. Apporteringen behöver vi ta lite extra tag i eftersom hon gärna slår till apportbocken med tassarna. Men förra tävlingen tog hon ärevarv så en liten förbättring är det.


Med två nollor så blev det 235 poäng i slutänden men vi hamnade överst på prispallen!


Så nöjd med känslan och attityden i dag. Nu lägger vi tävlandet på is ett tag och satsar på träning. 

Trötta hundar ska få vila medan jag ska ut och äta på restaurang med syster och svåger och deras barn.

Inga kommentarer: